Visuel identitet (CVI)
Af Cathrine Park
Af Cathrine Park
I et marked hvor konkurrencen bare vokser år for år, er det vigtigt, at du som virksomhed hverken er for “leverpostej” eller ligner alle de andre. Skal du derimod gøre dig gældende og fange målgruppens interesse, må du skille dig ud og iføre dig en “beklædning”, man husker. Om dette så er en spraglet festkjole, en skræddersyet habit eller noget helt tredje afhænger naturligvis af virksomhedens overordnede image og karakter, men pointen er den samme: at du får designet et CVI (en Corporate Visual Identity), der afspejler virksomheden. Et CVI kan være mere eller mindre omfattende, men omfatter ofte design af logo og en designguide for typografi, farveskemaer og andre grafiske elementer.
Virker brandopbyggende At få designet en visuel identitet er en strategisk tilgang til at forme, kommunikere og styrke jeres virksomheds eller organisations image og position på markedet nu og på sigt. Et CVI sikrer desuden en konsistent branding på tværs af platforme og kommunikationskanaler og forstærker virksomhedens budskaber.
Skaber genkendelighed En veldesignet CVI, med et karakteristisk logo, farveskema og typografi, hjælper virksomheden med at skille sig ud og gøre et varigt positivt indtryk hos målgruppen – fx en organisations medlemmer, samarbejdspartnere, medarbejdere og andre interessenter.
Styrker relationen og kommunikationen En sammenhængende og professionel visuel identitet vækker tillid hos målgruppen og bidrager til en følelse af troværdighed og pålidelighed. Desuden kan de grafiske elementer effektivisere kommunikationen af virksomhedens mission og værdier og gøre det lettere for målgruppen at forstå og relatere til virksomhedens kernebudskaber.
Udarbejdelsen af en stærk Corporate Visual Identity (CVI) kræver en omhyggelig tilgang og en dyb forståelse af virksomhedens karakter, værdier og mål. Vores grafiske designere hos OTW foretager derfor altid først og fremmest en grundig virksomhedsresearch og lader den indsigt danne grundlaget for alle de visuelle beslutninger, der følger.
Når det er på plads, er vi altid leveringsdygtige i en gennemarbejdet visuel identitet. Det kan fx inkludere hjørnestenen i et stærkt CVI – et unikt logodesign, men vi kan også hjælpe med at lave en overordnet designguide med en komplet farvepalet, udvælgelse af typografiske virkemidler (som skrifttype, skriftstørrelse og linjelængde) og andre gennemgående grafiske elementer, så resultatet bliver en visuel identitet, der både afspejler virksomhedens personlighed og appellerer til målgruppen.
Her er nogle eksempler på CVI’er, vi har udviklet:
Let’s do… – udviklet nyt navn, visuel identitet, kernefortælling og ny website
Nyhavn Rejser 2.0 – udviklet visuel identitet, kernefortælling og ny website
Ungdomsøen – udviklet en visuel identitet der tiltrækker den unge målgruppe
Schouw – udviklet ny visuel identitet og brandplatform
Er du interesseret i at høre mere om mulighederne omkring at få udarbejdet en visuel identitet, så tag meget gerne fat i COO Tina Holdgård Hansen på tina.hansen@otw.dk